BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Har du et højt fagligt niveau, høje ambitioner og interesse for klimaområdet? Vil du være en del af Klimaenheden på Københavns Rådhus, som skal understøtte, at København er førende som grøn hovedstad? Så kan vi tilbyde dig en unik mulighed for at komme helt tæt på hovedstadens klimadagsorden.
Københavns Kommune har ambitiøse mål på klimaområdet, og med en kommende Klimaplan 2035 er nu også formuleret mål for reduktion af det forbrugsbaserede klimaaftryk. For at Københavns Kommune forbliver en international foregangsby på klimaområdet, er det endnu vigtigere end nogensinde, at København leverer på klimadagsordenen.
I Klimaenheden arbejder vi for, at Økonomiforvaltningens indsats på klimaområdet er koordineret, velovervejet og videnbaseret og dermed understøtter, at Københavns Kommune kan sætte ambitiøse og realistiske mål på klimaområdet. Vores arbejde breder sig over mange områder og omfatter bl.a. udviklingen af et koncept for, hvordan CO2-udledning kan kobles tættere til kommunens budgetlægning og analyse af, hvordan kommunen omkostningseffektivt kan reducere klimaaftrykket fra kommunens indkøb, byggeri og øvrige aktiviteter. Arbejdet sker i tæt samarbejde med andre dele af Københavns Kommune, herunder særligt Teknik- og Miljøforvaltningen.
Din profil
Vi søger en erfaren og ambitiøs kollega, der selvstændigt kan drive komplekse processer med mange interessenter, kan eksekvere sager og notater af høj kvalitet og desuden har stærke egenskaber inden for samfundsøkonomisk analyse. Erfaring med klimaområdet er ikke et krav, men vil være en fordel.
Udover at du har en relevant videregående uddannelse, fx cand.polit., cand.oecon., cand.scient.pol., miljøøkonom eller lignende, lægger vi vægt på, at du:
- interesserer dig for klimaområdet – erfaring med klimaområdet og bæredygtighed fra tidligere stillinger er en fordel, men ikke en nødvendighed
- har en analytisk tilgang til udfordringer i relation til klimaet og samfundsøkonomien
- er god til projektarbejde og til at samarbejde – også i nye og komplekse relationer
- kan omsætte teknisk viden i et klart sprog
- kan arbejde under travle forhold og bevare overblikket i en kompleks organisation
- har gode sociale kompetencer og kan bidrage til at skabe god stemning
I Klimaenheden kan vi tilbyde dig et spændende og idérigt arbejdsmiljø i et lille team, hvor vi samarbejder både internt og eksternt om at indfri kommunens klimamål på en omkostningseffektiv måde.
Vi løser mange forskelligartede opgaver, og du skal trives med både betjening af politikere og direktion samt udarbejde konkrete analyser. Et vigtigt spor for klimaenheden er implementering af et klimabudget for Københavns Kommune. Med klimabudgettet beregnes CO2-udledningen af nye budgetforslag, så der sikres en tættere kobling mellem opfølgningen på klimaplanerne og kommunens budget. Et andet spor er koordinering af den kommende Klimaplan 2035 på Økonomiforvaltningens områder, som b.la. omfatter kommunens indkøb, byggeri og mobilitet. Mere specifikt kommer du til at arbejde med følgende områder:
- Udvikling af et klimabudget for Københavns Kommune og metode for vurdering af klimaeffekter af nye tiltag
- Koordinering af den kommende Klimaplan 2035
- Beregning og fremskrivning af CO2-udledning fra forskellige kilder efter forskellige metoder
- Kortlægning af kommunens handlemuligheder i klimaindsatsen, både inden for og uden for kommunens virksomhed
- Afledte samfundsøkonomiske konsekvenser af klimarettede initiativer
- Forbrugeradfærd i relation til den grønne omstilling
Du kommer til at arbejde i et analytisk udfordrende miljø med komplekse opgaver på et område, der har stort politisk fokus og stort potentiale for at gøre en forskel i virkeligheden. Du får gode muligheder for at udvikle dig fagligt og personligt, og du bliver en del af en arbejdsplads, hvor der lægges vægt på et godt socialt miljø.
Klimaenheden er fysisk placeret på Københavns Rådhus og er sammenhængende med Den Tværgående Analyseenhed, som er et af landets førende analysemiljøer udi registerbaserede analyser.
Stillingen ønskes besat den 1. oktober 2023. Stillingen er til besættelse på fuldmægtig- eller konsulentniveau afhængigt af erfaring og kvalifikationer. Løn- og ansættelsesforhold er i henhold til gældende overenskomst.
Mere information
Har du spørgsmål vedr. stillingen, er du velkommen til at kontakte kontorchef Karen Krag Sehested på 2364 8714 eller teamleder Helene Nygaard på 2490 6726.
Læs mere om Københavns Kommune og Økonomiforvaltningen på www.kk.dk.
Sammen med din ansøgning bedes du uploade CV og eksamensbevis.
Søg via linket senest mandag den 21. august 2022
Vi forventer at afholde samtaler i uge 34 og 35.
Økonomiforvaltningen
Økonomiforvaltningen er en af Københavns Kommunes syv forvaltninger. Vi arbejder for overborgmesteren, Borgerrepræsentationen og Økonomiudvalget og understøtter derved kommunale beslutningsorganer på højeste niveau. Sideløbende varetager vi de overordnede, koordinerende opgaver vedrørende kommunens økonomi, personale, fysiske planlægning, administration, beredskab, kommunikation og den generelle udvikling af byen. Vores mål er at fastholde og udvikle København som en af verdens bedste byer at bo i – og skabe øget vækst gennem viden, innovation og beskæftigelse.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Lyngby-Taarbæk Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Københavns Kommune, Borups Allé 177, 2400 København NV
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 21-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=1518&ProjectId=193675&DepartmentId=18956&MediaId=4780&SkipAdvertisement=true
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5884045